torsdag 10 december 2009

Vad är en bal på slottet?

Ikväll är det dags för Nobelfesten, och även om det viktigaste och intressantaste är pristagarna (kul att det är ovanligt många kvinnor i år!) och deras ämnen så går det inte att komma ifrån att även kläder och styling hamnar i fokus, speciellt under festligheterna på kvällen.

Nobelfesten är balernas bal, och alla andra tillställningar hamnar så klart i lä i jämförelse. Men en av de mest uppstyrda fester jag varit på var faktiskt en bal i samma lokaler. Klänningen, i frasigt champagnefärgat siden, valde jag själv. Men håruppsättning och make fixade jag hos proffsiga Björn Axén. Det var främst produkter från MAC som användes för att få till den eleganta med ganska diskreta sminkningen, håret sattes upp i en klassisk frilla och jag matchade med pärlhalsband och liten svart sammetsclutch.

Brukar ni spana in deltagarnas kläder på Nobel?

3 kommentarer:

  1. Sitter faktiskt just nu med datorn i knät och kollar in Nobelfesten. Det kan bli lite långtråkigt så då är det bra med en laptop minsann! Många har fina klänningar, men få lyckas matcha upp klassen på klänningen med makeup och hår - många ser helt beiga ut i fejs och frilla. En sådan festklänning tycker jag kräver en snygg håruppsättning och ordentligt med spackel.
    Kramis!

    SvaraRadera
  2. Jag råkade zappa förbi när dom gick ner för trappan till middagen, here goes my judgement:

    - Drottningen: was she wearing a gardin!?
    - Storprinsessan: mörklila anonym sak, not too shabby - not too pretty.
    - Lillprinsessan: eeh, grönsvartrandig klänning. Påminde om en supporterhalsduk!

    SvaraRadera
  3. Kabuki: Gött att man inte är ensam i sitt nörderi :D Jag hållder verkligen med, en del får till svinsnygga klänningar men glömmer bort hår och make. Jag tycker inte att det behöver vara färgstarkt, men det ska vara välgjort och lite ut över det vanliga liksom, inte bara samma friss man kör på jobbet...

    Maria: Ouch, that's harsh ;)
    Ok, mina korta:
    Drottningen: Snygg form på klänningen, men kanske lite för pastellig.
    Storprinsessan: Klockrent! Så himla snyggt.
    Lillprinsessan: Otroligt snygg kjol, lite old-school (in a good way)men överdelen kunde var inte helt 100.
    Herta Müller: WOW WOW WOW! *loves it*
    Mona Sahlin: Elegant men lite trist klänning, tyvärr var färgen lite för lik hårfärgen...

    osv osv

    SvaraRadera