onsdag 13 oktober 2010

Druvor och Dior

Nu har jag hittat sladden till kameran och det var alltså en mascara och en ansiktskräm som jag saknade mest när necessären försvann.

Jag blev positivt överraskad över DiorShows vattenfasta tvilling. Det är ju långt ifrån alltid som den vattenfasta varianten motsvarar originalet, oavsett märke. Men denna gången var det alltså en fullträff. Mina fransar tenderar att räta ut sig efter ett tag, trots fransböjning, därför letar jag ofta efter en bra vattenfast – men detta är första gången som jag hittat en som verkligen är bra. Och då tänker jag främst på att den inte smular, är lätt att tvätta bort men ändå sitter som berget och håller böjen (plus att den har alla de egenskaper som jag uppskattar hos den vanliga DiorShow).

Ansiktskrämen är en gammal flamma som jag skrivit om tidigare. Detta exemplar av Caudalies mumsiga produkter köpte jag på litet apotek i centrala Rom. Den är ganska lätt, och passar därför inte så bra här i Stockholm där det börjar blir höstkallt. Men den var precis vad jag behövde under de dryga två veckor jag reste runt i södra Europa. Nu ligger den praktiska tuben och väntar i badrumsskåpet – nästa resa till varmare breddgrader så hänger den såklart med!

Namnet då? Jo, Caudalíe är en fransk term som används för att mäta hur länge ett vins smak stannar kvar på tungan. En sekund motsvarar en caudalie. Ju finare vin, desto längre dröjer smaken kvar. Ett ganska passande namn med tanke på att samtliga av deras produkter baseras på extrakt från just vindruvor.

4 kommentarer:

  1. Spännande, men finns inte det märket även att få tag på här i Sverige? bara fått för mig att jag sett det.

    SvaraRadera
  2. Darling: Sist jag kollade, vilket jag måste erkänna var 2008 - så hittade jag det inte i butik i Sverige, men jag kan ju så klart ha missat det. Och det kan ju helt klart ha dykt upp här sedan dess, men inte vad jag märkt i alla fall, men jag har ju inte direkt letat heller. Hojta gärna till om du hittar det! :)

    SvaraRadera
  3. Roligt att du också fotar på "Europa". ;-)

    SvaraRadera
  4. Des: Ännu bättre att du la märke till det! :D

    SvaraRadera