onsdag 2 februari 2011

Duell: Björn vs. Lee

Ni som ännu inte har upptäckt torrschampot – ni har verkligen missat något! Torrschampo sprejas i otvättat hår och hokus pokus ser det fräscht och nytvättat ut igen. Dagens duell (som är en ny grej på El Mika) är mellan de två varianterna Styling Powder från Björn Axén och Poker Straight från Lee Stafford. Vem vinner, Björn eller Lee?

Båda två har ståttmin önskelista, fast jag tror att jag köpte båda själv efter att ha tröttnat på Toni&Guys äckelstarka doft. Tyvärr verkar det som om torrschampo måste ha en obehaglig doft, i alla fall väldigt påtaglig. Både Björn och Lee luktar gammal tantparfym och har genererat både en och två hostattacker efter jag sprejat håret, riktigt trist! Utöver lukten hittar man mest olikheter mellan de två, speciellt om man som jag är mörkhårig. Mjäll? Nä, det är bara Björn som ligger och skräpar i hårbotten. Lee är lite bättre på den saken, men det är lätt att se lite gråhårig ut om man inte burrar upp håret efter applicering; ni vet, man sätter fingrarna i hårbotten och fluffar runt. Björn är helt klart effektivast, men håret känns strävt och konstigt efteråt. Lee är lite mildare och håret är lika mjukt som innan, men man måste spreja lite extra för att nå samma effekt.

Summan av kardemumman är att jag gillar idén med torrschampon, men att jag inte ännu riktigt hittat min favorit. Jag kommer använda slut på både Björn och Lee, men sedan vill jag hitta en som är oparfymerad och passar för mörkt hår. Tips, någon?

13 kommentarer:

  1. Jag gillar Batiste coloured Dry shampoo. Den är perfekt för oss med mörkt hår och jag tycker den lukar gott =)

    SvaraRadera
  2. Jag har inget speciellt bra tips för just mörkhåriga men har ni provat Klippotekets Styling dust spray? Jag gillar i alla fall :)

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte också på Batiste direkt. Finns jättebilligt i vissa Rusta-butiker. Annars gillar jag Proffs torrschampoo bäst. Jag är också mörkhårig men om jag bara fluffar till håret ordentligt så tycker jag inte håret påverkas färgmässigt, däremot blir det en bra, sträv effekt som påminner lite om saltvattenprodukterna som var poppis ett tag sedan.

    SvaraRadera
  4. Igår skulle jag införskaffa nytt torrschampoo på Åhlens och stod och valde mellan Lee eller Björn (Vilket märkligt sammanträffande va?!:) Fick sådan beslutsångest innan jag såg att de tagit in Batiste som jag bara sett på nätet (eleven.se) och läst mycket gott om. Slog till på Tropical som doftar som Body Shops cocos dusch. Fanns dock original och ett för brunt hår också. Det kanske vore något? Billigt var det också, stor flaska för runt 70 kr. Har dock inte hunnit prova det, ska jag återkomma med ett litet omdöme?

    SvaraRadera
  5. Har ett torrschampoo som jag köpt hos min frisör och det är jättebra, ger mycket textur och gör håret lättjobbat. Inte doftfritt men mild doft (AVskyr Lee Staffords hårprodukter just pga doften). Inte heller speciellt för mörka hår men jag har mörkbrunt hår och det funkar bra på mej, håret blir lite mattare bara. Spray and Clean från Vision haircare, vit flaska.

    SvaraRadera
  6. Cake Beauty (finns bla på eleven) har för både ljust och mörkt hår. Det funkar väldigt bra och har en relativt mild doft (men söt, som namnet säger). Det blir också väldigt mjukt resultat vilket jag egentligen inte vill ha personligen men ett tips ändå!

    SvaraRadera
  7. Provat flera olika torrschampon, lee, björn, toni & guy, proffs osv. Köpte nyss batiste för mörkhåriga på åhlens och det är nog det bästa torrschampot som jag har testat. Det är ju parfymerat men den är verkligen en av mina favoriter och håret ser inte det minsta fett ut, snarare som om du tvättat det ;)

    SvaraRadera
  8. Vad många bra tips ni kommit med här! :D

    Jag kör faktiskt med Dust it som torris, även om deg kanske inte är det "på riktigt". Har ju dock inte samma färgproblem som dig :P

    SvaraRadera
  9. Vi systrar är också förtjusta i Batiste som några här gillar. Inspirerade av ert inlägg jämför vi idag vårt bottennapp med det bästa vi hittat hittills: http://www.glittersisters.com/2011/02/torrschampoo-batiste-vs-bumble-and.html

    /E & N

    SvaraRadera
  10. Men jag undrar, shampoo? Rent? Jag gillar den där texturen, strävt, pudrigt. Men... ingen får väl "rent" hår, eller en ren känsla, eller? Är mitt hår något undantag? /johanna

    SvaraRadera
  11. Aida: den ska jag prova nästa gång! fin flaska och bra pris!

    Lisa: nej, den har jag inte provat, men ska helt klart spana efter den. köper man den bara hos frisören?

    Gacheesegirl: haha, rusta it is! proffs har jag inte testat, men är inte flaskan jättestor? nej, den gråhåriga effekten försvinner ju om man fluffar, men det är ändå lite tråkigt att man måste hålla på så mycket.

    Sandra: haha, coolt! :-o jag kommer nog testa original för brunt hår och hoppas att det luktar så lite som möjligt. JAA, återkom med ett omdöme!!!

    Fröken Frodig: tack för tipset, det låter som en bra produkt!

    Jenny: jag vill gärna ha ett mjukt resultat, så det låter ju bra men jag vet inte om jag vill lukta kakor i håret! ;)

    Anonym: det låter helt perfekt ju! nu får jag bara göra slut på björn och lee först.

    Maria: jag får testa dust it hos dig någon gång! :D

    Glitter Sisters: kul med ett liknande inlägg! :D jag är verkligen övertygad om batiste nu!

    Johanna: alltså, håret blir ju inte rent, men det SER rent ut. jag tycker inte det känns som nytvättat hår, men eftersom det blir så där fluffigt och ofett så är det rätt nära!

    SvaraRadera
  12. Sådär ja, nu har jag använt min nya räddare från Batiste tillräckligt många gånger för att vara rättvis. Doften (tropical)är ganska stark i början, men lägger sig så pass att den inte krockar med annat. Resultatet blir jättefint, bara man inte sprejar för nära för det blir verkligen ljust. Gömmer all smuts och eventuell tråkig utväxt :) Inte speciellt drygt, men det tar ju märket igen på priset. Kort och gott ett bra torrschampoo som räddar både en och två smutsiga hårdagar men ändå inte blir strävt eller svårt att borsta ur. För mig funkar det perfekt och jag hoppas att "coloured" passar ditt mörka hår så ni blir nya vänner.

    SvaraRadera
  13. Sandra: tack för omdömet! batiste känns som ett klockrent val när björn och lee har tagit slut. att det inte blir strävt ser jag som ett stort plus. thanks again!

    SvaraRadera