fredag 10 februari 2012

Batiste Dry Shampoo

Varianten för brunt hår bara verkar finnas i stor sprayflaska – jag vill ju ha en liten att ta med mig!

Efter lovord både här och där slog jag äntligen till på Batiste Dry Shampoo för mörkbrunt hår. Mina varianter från Lee Stafford och Björn Axén hade äntligen tagit slut, och med en rabattcheck från Åhléns fanns det ingenting att tveka på. Nu har jag hunnit använda torrschampot flera gånger och känner mig redo för en liten recension. Vi börjar med det som jag inte gillar, och det är främst lukten. Visst, det luktar fräscht, men varför måste torrschampo lukta så hiskeligt mycket? Lycka den dagen jag hittar en luktfri sort! Doften sitter tyvärr i rätt länge, och stör mig lite under dagen.

Sedan ifrågasätter jag lite det här med att det inte ska synas i mörkt hår. Det blir vitt – lika vitt som med alla andra sorter jag testat. Skillnaden är att det vita är lätt att borsta ur och lämnar inga mjällliknande rester alls. Kanske sprayar jag för mycket eller för nära, kanske lär jag mig hur den funkar efter ett tag.

Trots några uppenbara nackdelar så är jag på det stora hela extremt nöjd. Mitt hår, som håller sig fint i längderna många dagar efter tvätt, blir uppfräschat uppe på hjässan där det blir fett, och det ser faktiskt nästan helt nytvättat ut. Fick till och med en kommentar på jobbet i dag att jag var fin i håret, trots att jag är inne på tredje dagen utan tvätt. Alla andra sorter jag har testat har inte alls varit lika effektiva eller lämnat håret strävt alternativt kletigt. Nu känns håret mjukt och ja, nytvättat – synd bara att den starka doften skvallrar om dess motsats!

10 kommentarer:

  1. Jag testade också Baptiste för brunt hår och tycker inte heller att det var någon större skillnad mot andra torrschampo. Och doften är hemsk, tyckte det var rätt kvalmigt att spraya i på morgonen :-(

    Men det finns ett parfymfritt torrschampo som är jättebra, Apolivas :-) Tycker det fräschar upp håret lika bra som Baptiste men fördelen är att det är helt doftfritt och dessutom billigare. Rekommenderar det varmt!
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=245573

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vilket bra tips! Jag har missat det eftersom det inte direkt framgår att det är ett torrschampo, men nu måste jag ju prova! Tack!

      Radera
  2. Jag förstår inte heller varför alla torrschampon ska ha så starka parfymer? Och att de alltid ska lukta så tantigt? Annars är jag också hemskt förtjust i denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är hur dumt som helst! Batiste har heller ingen parfymfri variant.

      Radera
  3. Jag vet, den förbannade lukten. Men eftersom det inte finns något annat torrschampo som fungerar för mörkt hår får man liksom ta det man får :0) /N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det kanske! Om inte den där parfymfria från Apoliva är grym vill säga!

      Radera
  4. Min lilla miniflaska som jag köpte på Heathrow tog slut SÅ fort, så en stor är nog lika bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Jag vill köpa Apolivas, men vill vänta tills den här börjar ta slut LITE iaf! :'D

      Radera
  5. Jisses, jag blir fan VITHÅRIG av min variant (XXL)! O__O So not okay, speciellt inte nu när jag har en liten utväxt som redan den är lite åt det musgrå hållet.. :'D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste skaka den som en galning, då blir det bättre. Men ja, det blir fortfarande vitt, men som tur är så försvinner det när man mojsar in det. Inte som Björn Axén MAO som låg kvar i hårbotten...

      Radera