måndag 23 april 2012

Vår i Istanbul

I slutet av mars tog jag en avstickare till fantastiska Istanbul – en stad jag knappt kan få nog av. Den är liksom cool, vacker, levande, intressant och underbar året om. Men eftersom våren fortfarande tvekar här i Stockholm, var det såklart extra skönt att få en dos uteservering och vårsols-kis. Idag, gråa småregniga måndag, plockar jag fram minnet av den fina helgen där.

Hamam finns det gott av i Turkiet, och flera sagolikt vackra badhus finns inne i centrum. Jag hängde en halv dag på Çemberlitas Hamami, där jag blev väl omhändertagen. Nyskrubbad, renare än någonsin, var jag sen redo att göra stan. Förutom myllret på stora basaren, strosade jag längsmed några av de större shoppinggatorna. Upptäckte bl a att Sephora öppnat en ny butik sedan jag var där sist.

Kvällarna då? Massvis med god mat så klart, och kanske en och annan drink. Men det var som sagt nästan en månad sedan, nu är det helt vanlig Stockholmsmåndag igen.

4 kommentarer:

  1. Ohh Istanbul, älskar Istanbul var där i tre veckor för några år sen och har verkligen längtat tillbaka sen dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken lyx Lina, att få vara i Istanbul i flera veckor! Att verkligen få bekanta sig med staden och lära känna den och hitta guldkornen :) hoppas jag också får möjlighet till det nån dag, trots att jag varit där flera gånger det senaste året känns staden fortfarande helt ny för mig - vill gärna hänga där lite längre :)

      Radera
  2. Var där och jobbade en snabbis i höstas. Tyvärr blev det mest jobb och inte så mycket tid över till att se något mer än Bagdad street som låg precis runt hörnet på hotellet. Har du några tips till nästa gång? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har absolut några tips - maila oss på El Mika innan du åker nästa gång så listar jag några personliga favoriter, ska försöka få till ett inlägg med tips också :)

      Radera