måndag 21 maj 2012

Skydda barret

Det finns såklart inga hälsorisker med att håret bleks av sommarsolen, eller blir torrt och sprött av salta bad. Trots det undviker jag gärna dessa och andra slitage. Hatt, sjal och liknande är superbra för att blockera solens strålar – men det är inte alltid jag kan spatsera runt med en smula på huvudet. Schampo och balsam med spf har jag faktiskt aldrig testat, är nyfiken men har samtidigt svårt att se hur en produkt man sköljer ur kan lämna kvar ett spf-skydd som verkligen funkar. Bättre i så fall med leave in-produkter (tar gärna emot tips om ni har några favoriter!).

Tills jag hittat nån som fungerar bra, så fortsätter jag med att göra min egna: vanlig solskyddskräm (spf 30) + vatten som blandas ihop i en sprayflaska = klart! Den skyddar fint, men gör väl inga direkt underverk med håret, snarare tvärtom då håret snabbt känns fett och oljigt.

9 kommentarer:

  1. Jag är också på jakt efter en bra leave in-produkt, alternativt spray, som inte gör håret megaoljigt. Inte för att jag bryr mig jättemycket om håret blir slitet, men för att jag vill akta att bränna huvudet mitt - så visst finns det (indirekta) hälsorisker ändå! Jag ska spana efter nåt bra till oss när jag är over there!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vill helst inte ha olje-effekten liksom. Min hårbotten är rätt tålig (och van?) .. men håret tar snabbt stryk och blir så mycket ljusare så det är främst det jag vill skydda.

      Radera
  2. Lanza Healing ColorCare Trauma Treatment!
    Funkar säkert även för de som inte färgar/tonar håret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för bra tips - ska spana in!

      Radera
  3. Jag har köpt Goldwell Dualsenses Sun Reflects Leave-in Protect Spray. Inte hunnit testa så bra ännu, men den luktar jättegott:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter precis som den typ av produkt jag är ute efter, kan inte du höra av dig när du hunnit testa lite och märker om den skyddar bra eller ej? :)

      Radera
    2. Har använt den under en vecka på solsemester nu och jag gillar den fortfarande:) Hade nytonat hår innan och färgen har hållit fint också. Bara komma ihåg att bättra på om man badar mycket!

      Radera
  4. Vilken produkt man ska välja beror väl som ni säger på vad man vill att den ska hjälpa till med; skydda håret från att skadas, eller skydda hårbottnen från att brännas.

    För min del är det främst skydda håret, så jag gillar leave-in-sprayen från Davines som jag provade förra året, den känns reparerande för skadat hår! Använder den dessutom i nybadat hår också för den delen :)

    För att skydda hårbottnen kör jag hatt.. hmm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hair hair! (pun intended).
      Håller på att testa den sprayen just nu (började idag!) - men tror den är mer reparerande än skyddande? Vill som sagt undvika att håret ljusnar på sommaren... :S

      Radera